Este un moment magic noaptea cand se sting luminite, ne invelim cu pilota pufoasa si ne pregatim de un somn odihnitor. Dar stai putin – ce e lumina aia puternica? Ah, e o notificare pe telefonul mobil si nu poti sa nu o observi, chiar si prin ploapele inchise. Stii ca orice lumina aprinsa in timp ce dormi te afecteaza? Chiar si lumina de afara care intra prin fereastra poate sa iti strice somnul.

Noapte, mai ales intre orele  23 pm si 3 am, creierul produce o chimicala numita melatonina, cunoscut si drept hormonul somnului. Problema este ca orice lumina din timpul somnului poate sa intrerupa acest hormon. Acum gandeste-te la toate luminile pe care le ai in camera – computer, incarcator, telefon mobil, tableta, ceas desteptator, lumina de noapte, lumina de pe holul din afara camerei si da, chiar si lampa din sare de Himalaya – toate acestea iti pot intrerupe corpul de a produce melatonina.

Haideti sa ne intoarcem in Epoca de Piatra

Mult inainte de timpul nostru, omenirea era expusa la mult mai putine forme le lumina : lumina soarelui, lumina lunii si a stelelor si focului. Aceste lucruri au regulat ritmul circadian si structura binara a zilei si a noptii cu care ne-am obisnuit. In mod natural, programarea biologica s-a ajustat acestei structuri.

Comparand surse de lunima

Soarele   >   32.000-130.000 lux
O zi insorita cu nori pe cer   >   20.480 lux
O zi innorata sau umbra   >   1000 lux
Lumina de la birou   >   640 lux
Fulgerul fluorescent   >   320 lux
Case   >   80 lux
Apusul vazut dintr-un oras   >   3.4 lux
Luna plina la tropice   >   1 lux
Luna plina cu cer fara nori   >   0.27 lux
Luna patrar   >   0.01 lux
Cerul de noapte fara luna sau nori   >   0.002 lux

Asa cum puteti vedea, e o diferenta considerabila intre lumina pe care o da soarelele si cea reflectata de luna, chiar daca este luna plina. Problema aici este ca toate sursele artificiale de lumina pot sa dea mai multa lumina decat cea pe care o da luna. Pe aceastea le folosim dupa apunerea soarelui, iar corpul nostru ar trebui expus la mult mai putina lumina din acel moment, nu la mai multa. Cu toate acestea, la lumina lunii nu suntem expusi decat daca iesim afara, ceea ce se intampla cu atat mai putin dupa ce apune soarele.

Melatonina nu ne ajuta doar sa adormim. Este produsa in glanda pineala, iar cand este secretata ajuta la scaderea presiunii vasculare, a glicemiei, scaderea temperaturii corpului, toate aceste fiind componente cheie pentru un somn linistit.

Poate intunericul total sa ne ajute din punct de vedere spiritual?

Glanda pineala este cunoscuta si drept „lacasul sufletului” si multi cred ca este poarta spre lumea dupa moarte, conectandu-ne cu spirite si cu alte lumi sau dimensiuni subtile. In timp ce visam emite o alta chimicala, care se intampla sa fie una dintre cele mai potente substante psihedelice stiu de om, numita dimetil-triptamină. Multi cred ca aceasta parte a corpului a fost poluata de mediul la care ne expunem si ca un mod sigur de a o curata este sa o expunem la intunerit total sau la lumina totala.

Este lumina un drog?

Neurologul George Brainard considera ca „Lumina functioneaza ca un drog, cu exceptia ca nu este un drog deloc.”

Lumina artificiala ridica in mod nenatural nivelul de cortizol si daca stiti cateva lucruri despre cortizol, acesta este si hormonul stresului. Stii ca iti poate face rau. Poate sa cauzeze inflamatii, mai putina secretie de insulina, grasime excesiva si poate sa contribuie la probleme de somn, iti poate afecta starea de spirit, productivitatea, foame si in general atentia din timpul zilei.

Exista o solutie simple?

Da, exista. Poti incepe prin a elimina toate sursele de lumina artificiala din dormitor si sa le acorperi pe cele pe care nu le poti scoate, cum este un ceas desteptator. Daca locuiesti in oras, atunci ia in considerare cumpararea unor draperii opace. Daca nici aceasta nu e o obtione, cumpara o masca pentru ochi.

Momentan este simplu, dar mai sunt cateva lucruri pe care trebuie sa le stii. Intorcandu-ne la obiceiurile stramosilor nostrii, stim ca in preistorie oamenii se culcau imediat dupa apunerea soarelui si se trezeau la rasarit. In zilele noastre, prin contrast, ignoram ritmul natural al planetei si al corpului nostru, toate acestea multumita luminii artificiale pe care o folosim dupa apunerea soarelui. Stam trezi pana tarziu, dormim mult dupa rasaritul soarelui si folosim surse de lumina artificiala. E importam sa limitam aceast comportament cat de mult putem. Totusi, sudiile au aratat ca expunerea corpului  la lumina artificiala scade producerea de melatonina cu 90 de minute comparat cu expunerea la lumina scazuta. In aditie, expunerea la lumina artificiala in timpul somnului suprima nivelul de melatonina cu 50%.

Daca poti sa nu folosesti tehnologia cu 2 ore inainte de a te culca (chiar daca este foarte dificil), vei observa ca vei adormi mai usor si mai bine. In acest timp poti sa citesti o carte la lumina lumanarii, poti sa faci o baie sau sa scrii in jurnal – orice activitate care nu include lumina artificiala.

Ati incercat sa dormiti in intuneric total? Ce beneficii ati observat? 

Lasă un răspuns