O dieta sanatoasa include alimente diverse si consum moderat astfel incat sa nu se depaseasca nevoile energetice ale organismului. Este importanta si prevenirea senzatiei de foame acuta, prin impartirea ratiei alimentare in 3 mese principale si 2 gustari, dar si asocierea corecta a alimentelor.

Pe langa continutul lor nutritional, unele alimente detin si anumite principii active care contribuie la buna functionare a organismului, cum sunt antioxidantii, acizii grasi esentiali, bacteriile probiotice, fitosterolii si multe altele, alimente numite „functionale”.

Ce sunt alimentele „functionale”?

Alimentele „functionale” reprezinta categoria de alimente care aduc beneficii de sanatate specifice, in plus fata de valoarea lor nutritionala. Acestea pot avea beneficii functionale specifice la nivelul unor aparate si sisteme: aparat digestiv, sistem imunitar, sistem cardio-circulator si chiar la nivel celular. Alimentele functionale au fost consumate in mod traditional de popoarele lumii, datorita beneficiilor pentru sanatate, chiar daca substantele biologic active pe care le contin au fost identificate si caracterizate de-abia in ultimele decade. Dintre acestea fac parte alimente precum: probioticele, pestele gras, vinul rosu, rosiile sau taratele de grau.

Recomandari pentru alimentatia zilnica

„Alimentele sanatoase sunt alimentele cel mai apropiate de natura, cu un grad minim de procesare,” explica prof. dr. Mencinicopschi. Iata cateva recomandari oferite de specialist pentru alimentatia zilnica:

  • De evitat: dulciuri rafinate, bauturi dulci, indulcitori;
  • Ocazional: unt (20 g/zi), sare (maxim 5 g/zi);
  • Zilnic: grasimi si uleiuri sanatoase neprajite (50 g/zi), lactate probiotice (100 g/zi), cascaval/telemea (50 g/zi), leguminoase (100 g/zi), legume si fructe (5 portii/zi), cereale integrale (25 g/zi);
  • Cateva ori pe saptamana: oua (2-5 ori);
  • Hidratarea cu apa: 1,5 – 2 l/zi.

Lasă un răspuns